Khamis, 13 Mei 2010

Kita Semua Kerdil Saja..

Sengaja menjarakkan hari untuk buat posting di sini. Habis idea? Maybe.. tak juga hehehe.. cuma, bagi peluang orang lain baca nota2 yang saya tulis di sini. Kalau asyik post, tapi kawan2 tertinggal updates, tak guna juga. Sebab saya menulis dengan tujuan berkongsi pandangan dan maybe juga pengalaman hehehe..

Kita semua kerdil saja sebenarnya.. kenapa tiba2 saya letak topik post macam tu ya??? Oh ya! Selepas saya tengok gambar Nebula Kepala Kuda ni, saya tiba2 rasa emmmmm.... kerdil saja rupanya kita ni.. Tuhan jadikan alam ni punya lah luas, Glory Be To Allah!!!

Kawan2 tahukah berapa jarak sempadan alam ni kalau diukur dari planet bumi? Saya pun tak tahu, tapi ada juga saya baca tentang alam semesta ni dalam tulisan atau menonton dokumentari di tv yang mengatakan para saintis pun belum dapat memastikan jarak pinggir alam semesta ini, baik diameter kah, jejari kah, perimeter kah, apa2 lah.. maknanya.. infiniti la setakat ni, kan.. Dan untuk menjadikan alam ni, mestilah Tuhan tu Maha Hebat, kan. Kalau diikut teori sains la, letupan2 yang besar di angkasa ada yang menyebabkan kelahiran bintang2, kematian bintang2, black hole dan entah apa2 lagi istilah celestial bodies yang dikaji dan dinamakan oleh para saintis ni.. Kalau kita lah buat 1 letupan, gerenti hancur segala2. Tapi Allah pula bila menjadikan 1 letupan yang famousnya dipanggil The Big Bang, telah mencipta begitu banyak hidupan atau makhluk lain dan hukum-hakam alam semesta macam graviti, elektromagnet, nuclear fusion, fission, banyak lagi lah (makhluk tu maknanya yang dicipta la kan)... saya pun bukan terer sangat bab sains ni, malah bukan bekas pelajar sains pun huhu..

Kenapa saya ungkit perkara ni ya??..... Ooooo.. now I remember.. saya mau kaitkan dengan masalah seharian kita yang mungkin banyak yang kecil, tapi kerana kita mungkin berada dalam mood, situasi, lokasi dan bersama dengan orang2 yang menaikkan temper dan emosi kita, maka masalah kecil jadi besaaaaaarrr!!

Hehehe... biasa berlaku, kan? Well, I have experienced the same thing many times too. Namun, bila kita bandingkan konflik kita dengan kejadian alam semesta yang lebih complicated ni.. rupanya kerdil saja kita ni.. dan segala konflik kita sebenarnya boleh jadi hanyalah konflik yang boleh mengecil jika kita look at the big picture... in the end, banyak masalah yang kalau boleh kita ignore pun tidak apa. Maksud saya, problems yang kalau kita buat tidak tahu mungkin tidak menjejaskan atau memberikan apa2 kerugian pun kepada kita. So, kita save time tidak perlu pening2 fikir perkara remeh temeh. At the same time, we minimize our problems and could live a more peaceful life..

Tapi kalau memang dah kita ni jenis orang yang selalu dirundung malang, atau selalu mengalami pelbagai jenis masalah.. Terimalah hakikat, tu semua ujian ALlah. Mungkin kita kena ubah diri kita iaitu kelemahan kita dikurangkan dengan cara memperbaiki diri.. Doa pada Allah minta tolong agar kita dipermudahkan dalam segala urusan.

Huuuaaaarrgghhh... pen off dulu.. sambung lagi nanti tee hi hi hi...

Tiada ulasan:

Ingin dapatkan supplement Shaklee yang sesuai untuk keluarga anda?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi Eim Ag untuk:-

FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Eim Ag
Shaklee ID : 1167951
013-8833739 (SMS, Call, Whatsapp)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...