Khamis, 10 Jun 2010

Cerita Di Kebun Getah 1

Merasa juga la turun ke kebun, walaupun sekali saja. Time2 cuti sekolah ni saja la dapat buat tu. Kesian adikku. Last week, kakinya disengat lipan besar warna merah gelap! Masa tu dia di kebun getah tu la.. dia ada bercerita, bila kena sengat tu, memang sakit, tiba2 datang rama2 putih-kuning dan hinggap di jari kaki yang kena sengat tu! MasyaAllah! Tak tahulah kenapa tapi saya rasa... mungkin Allah datangkan makhluk-Nya untuk membantu mengurangkan kesan sengatan lipan tu kot.

Pelik? Mustahil? NO. Bagi saya tidak mustahil. Kenapa? Tengoklah sekeliling kita betapa banyaknya ciptaan Tuhan Yang Maha Esa, tidak terkira banyaknya tau. Maka, kejadian macam yang adik saya lalui, pun tidak mustahil saya simpulkan sebagai bantuan dari Allah yang didatangkan melalui makhluk-Nya. Kan sentiasa berlaku, ketika kita sedang memerlukan pertolongan, tiba-tiba pertolongan tu datang dalam bentuk bantuan dari orang ramai, mahu pun dari orang perseorangan. Hmmmm... sakit tu sebenarnya disengat lipan macam tu.... Lipanbara kot! Merah kan warnanya.

Adik saya pulang ke rumah terasa sakit, tapi masih boleh drive kereta lagi. Jari kaki yang kena sengat tu sebelah kanan pula tu, jari kedua hujung, alah jari manis! Tu kaki tu kena tekal oil pedal untuk drive kereta
lagi, memang sakit tu. Alhamdulillah dia sampai ke rumah dengan selamat. Alhamdulillah juga Allah tolong dia masa kena sengat tu. Terima kasihlah kepada rama-rama tu :-)

Lama ka sakit adik saya? Tidak juga.. dalam 20 minit dia sampai ke rumah, saya dan isterinya tolong bersihkan kakinya n cuci dengan sabun tahan mengantuk + syampu tudung Aqura. Letak Illasam sikit. Dalam tempoh sejam, sakitnya sudah mula hilang. Wah! Alhamdulillah... Hebat! Kalau ikutkan, sakit disengat tu memang lama baru hilang, macam juga disengat lebah. Alhamdulillah.. Nanti sambung lagi cerita di kebun getah.. ;-)

(Gambar di atas adalah gambar kebun getah, Felda Awah, dari laman blog: http://pasfeldaawah.blogspot.com/2010/01/harga-getah-naik-tidur-malam-di-kebun.html )

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..

getah banyak berjasa kepada rakyat malaysia..


mohon izin follow..

Kabus dan Mega berkata...

ya betul tu..

silakan, silakan..

Ingin dapatkan supplement Shaklee yang sesuai untuk keluarga anda?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi Eim Ag untuk:-

FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Eim Ag
Shaklee ID : 1167951
013-8833739 (SMS, Call, Whatsapp)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...